dimecres, 27 de gener del 2010

DISCURS PRESENTACIÓ ALCALDESSA I REGIDORA D´EDUCACIÓ ALS DIRECTORS/ES CENTRES ESCOLARS CERDANYOLA

(Gener 2010)
Bon dia a tothom, encara que assumeixo per primera vegada aquesta responsabilitat d´estar al capdavant de la Regidoria d´Educació i Ciutat del Coneixement, no sóc una cara estranya per vosaltres, la majoria ja em coneixeu per qüestions d´ofici o per haver treballat plegats en alguna comissió durant aquesta etapa política des del 2007.
En primer lloc, gràcies per la vostra assistència, sóm conscients que a tot just dos dies d’haver iniciat el segon trimestre del curs tothom té el cap ple d’idees i les hores plenes d’accions per estrenar el nou any. La vostra assistència és un acte de responsabilitat amb l’educació de la ciutat i estem molt contentes de poder estar aquí amb vosaltres.
Des del dia 16 de desembre el lideratge de la ciutat correspon, després de la seva investidura com a Alcaldessa, a la Carme Carmona, del Partit Socialista.
Si bé és cert que vivim una època difícil a nivell econòmic i que moltes famílies de la ciutat ho estan passant molt malament, no cal que us ho expliqui ja que vosaltres precisament esteu a primera línia de la realitat -pensem que és el nostre deure fer que un dels grups més vulnerables com són els infants i el jovent pateixin el mínim impacte d´aquesta situació.
En aquest sentit, la directriu básica de la Regidoria serà el compromís d’intensificar la qualitat dels serveis educatius de Cerdanyola.
Tenim durant el primer trimestre de l´any temes de capdal importància com són les ESCOLES BRESSOL.
Sobre les escoles bressol vull que quedi manifestament clar que per antecedents i lògica històrica, per la cojuntura social, econòmica i de expansió del sector, la gestió de les escoles bressol municipals actuals (Montflorit i Cordelles) i futures de Cerdanyola (ubicades als barris Turonet i Farigola) es gestionaran de forma indirecta per empreses o cooperatives especialitzades en el sector a partir del proper curs. Tanmanteix qualsevol gestió d’Escola Bressol quedarà supeditada al model educatiu de 0-3 que estem elaborant actualment i que comptarà amb un procés participatiu dels agents que integren aquesta comunitat i per expertes en el tema de la UAB que ja assessoren habitualment la Regidoria d´Educació en aquesta matèria.
Per altra banda, fer-vos coneixedors que hem signat i estem redefinint un conveni amb les LLARS D’INFANTS PRIVADES que ens permeti completar l´oferta educativa en aquesta etapa, que ens possibiliti una cooperació en matèria de participació i matriculació conjunta i que treballem amb objectius generals comuns a la nostra ciutat.
Un altre dels nostres compromisos amb la petita infància i les seves famílies és el control i regularització dels centres coneguts com a LUDOTEQUES o espais infantils que operen actualment com a llar d´infants encobertes. Tenim la voluntat política i l’obligació normativa de fer complir el decret 282/2006, de 4 de juliol, pel qual es regulen el primer cicle de l'educació infantil i els requisits dels centres, publicat per la Generalitat i que regula i delimita l´activitat, objectius i espais d´aquesta tipologia i que alhora, com a centres de lleure infantil són també necessaris a la ciutat.
El tractament i respecte a les distintes opcions d´escoles i famílies en el tema de la gestió de MENJADORS escolars també serà un objectiu en el què focalitzarem els nostres esforços per tal de millorar qualitativament el servei i el tractament específic de cada escola.
Pel que fa el MANTENIMENT de les escoles públiques, com a competència municipal obligatòria, tindrà una atenció prioritària. Es treballarà de forma col.laborativa amb l’Àrea d’Espais Públics i amb la d’Urbanisme per tal d’optimitzar els recursos existents i poder donar resposta a les necessitats immediates i de més llarg termini.
Respecte a l´ESCOLA MUNICIPAL LA SÍNIA, les obres d’ampliació i reforma ja han finalitzat i en breu podrem visitar els nous espais i inagurar-los.
Pel que fa a AULOS, ESCOLA MUNICIPAL DE MÚSICA, treballarem per tal de què continuï el seu projecte d’obertura a la ciutat així com per iniciar nous projectes d’apropament de la mateixa a la resta de centres educatius de la ciutat.
És també la nostra intenció modificar el sentit i forma de les anomenades JORNADES DE PARTICIPACIÓ DE MARES I PARES que ja el curs passat s´organitzaren en forma de xerrades al llarg del curs escolar. El Servei d’Educació ha treballat en una enquesta a les famílies que voluntàriament han respost i un cop realitzat el buidat ens orientarà a saber de quina forma podem vehicular la reforma més definitiva d´aquest programa de participació entre l´Ajuntament, les escoles i les famílies.
L´ús de les tecnologies per facilitar la gestió i la informació del món educatiu inicarà un nou camí de la mà del web municipal des d´on treballarem en un PORTAL d´EDUCACIÓ de Cerdanyola on podrem facilitar informació municipal i de gestió, unir els webs dels centres educatius, donar accés a la vostra localització, contacte, projectes educatius de centre, serveis i activitats complementàries i AMPAS com tot allò que considerem necessari i que complementaria un sistema d´informació i interacció per a usuaris locals i que funcionarà complementant sistemes d´acollida per a les persones nouvingudes.
Volem que el CONSELL ESCOLAR MUNICIPAL i les seves comissions delegades no siguin només un espai de traspàs d´informació sinó també que esdevinguin un espai de debat educatiu i d´intercanvi d´idees de cadascuna de les diferents etapes d´escolarització, des dels lactants fins els joves, sense oblidar les persones adultes i gent gran, l’educació formali la formació continuada, processos imprescindibles per la vida actual.
Sobre el PLA EDUCATIU D´ENTORN com a eina que enllaça l´escola amb el barri i la ciutat i entenent que l’educació no és només l’escola, és la nostra missió aconseguir que l’educació jugui un paper central en la millora de la qualitat de vida de les persones.
L’acompanyament a la creació de xarxes composades pel màxim d’agents que operen en el territori és una acció capdal d’aquest mandat.
Cerdanyola com a CIUTAT EDUCADORA necessita un nou impuls, impuls perdut des de l’any 2003 en què es deixà de participar com a tal en la Xarxa de Ciutats Educadores. Una nova fase molt relacionada a les noves realitats tecnològiques i del coneixement sense oblidar la tradició i cultura que ens sustenta com a comunitat i el programa CERDANYOLA EDUCA que sempre ha treballat de forma transversal en aquesta línia.
Les Revolucions Industrials i l´era de les màquines i la tecnologia estan deixant pas a l´Era del CONEIXEMENT: noves tecnologies, ciència, investigació, idiomes, interacció ciutadana són reptes de qualsevol ciutat i la nostra parteix d´una situació privilegiada amb la Universitat Autònoma, el Parc Tecnològic - Parc de l´Alba i el gran capital humà del que disposem dins dels centres educatius els nostres infants i joves que crearan el nostres futur i,sobretot, una de les peces fonamentals de la ciutat: els mestres i les mestres, professors i professores, monitores, AMPAS que modelen amb dedicació, delicadesa, un gran esforç i energia diària la "matèria primera" de la nostra ciutat (si em permeteu l´expressió).
En l´etapa del Coneixement, les institucions hem de treballar de forma transversal per generar idees i valorar-les, promoure el talent i la formació, per la integració evitant la desigualtat social.
Aquest és el gran repte de present i futur que tenim administracions, empresa privada i agents socials, per tot això hem de treballar plegats i us demano allò en el que vosaltres, vivint en el món educatiu, sabeu fer millor que ningú: col.laboració, cooperació, responsabilitat, treball en equip i, des del punt de vista més humà: comprensió.
El PSC de Cerdanyola té com a responsabilitat gestionar una Àrea tan complexa com interessant i engrescadora com és el Serveis a les Persones i, dins d’aquesta Àrea, l’apassionant món de l’educació local, i li pertoca estar-hi al front en una època de CRISI econòmica, no per això ens sentim acovardits, ans al contrari, el repte és important , aconseguir recursos i optimitzar els existents, amb la vostra ajuda farem de la ciutat la màxima d´edificar un model conjunt de ciutat, a edificar la base d´una nova cultura i a facilitar la transformació social i personal dels i de les nostres estudiants a qualsevol edat i en qualsevol especialitat.
És una tasca difícil però encoratjadora i l´Alcaldessa i aquesta Regidora des d´aquest foro us demanem col.laboració i participació: volem escoltar-vos, volem que comuniquem, volem construir amb vosaltres l’educació d’aquesta, la nostra ciutat.
Estic segura que plegats avançarem pel què, entre tots, traçarem com el bon camí. Gràcies.